Varför denna hemsida?

Hej!
Du har kommit till min gamla hemsida. Från januari 2024 har jag en ny hemsida på

_________________________

Välkommen!

Detta är alltså min hemsida. Det är ingen vanlig blogg utan ett artikelarkiv med saker jag skrivit i olika tidskrifter genom åren. Jag är inget orakel som tror mig ha rätt svar på alla frågor, men kanske finns här några frågor värda att diskutera. Och i längden är nog frågeställningarna viktigare än svaren. De sätt på vilka vi formulerar frågor skapar vår världsbild. Välj därför dina frågor med omsorg.

Olof Rydström

________________________________________________
Ormbo min blogg

Nu har jag även en vanlig blogg. Den heter såklart Ormbo och finns på https://ormbo.blogspot.com/



________________________________________________
Läs min bok!


Finkultur & Fulkultur


Boken “Finkultur & Fulkultur” beskriver hur rika använder kultur som reklam eller hot, medan fattiga använder kultur som befrielse. Boken försöker diskutera hur vi kan skapa ett kreativitetsbegrepp som inte är elitistiskt. Hur en kultur med statusfyllda designföremål kan ersättas med humanism och exklusivitet ersättas med inklusivitet.


Läs min bok helt gratis på länken:

https://drive.google.com/file/d/1-3VYR9Sf6P7_s1C16VRsSjE7KyVqjvo0/view





________________________________________________
Läs min bok!
Mannen som trodde på framtiden

Nu kan du läsa min bok om Lasse Lucidor: “Mannen som trodde på framtiden” helt gratis som e-bok. Bara att klicka på länken här nedanför, inga konstigheter alls faktiskt.

https://drive.google.com/file/d/1PTMwGikZp8ULPcgs_nAxDyeXCpnbv7hk/view

________________________________________________
Läs min bok!




Nu kan du läsa min bok “Mysiga Medier & Militärt Maktspråk” helt gratis som e-bok. Bara att klicka på länken här nedanför, inga konstigheter alls faktiskt.

https://drive.google.com/file/d/1ZDYp7XYPVJWJQKtj0PfE_-Q0CkUGQy3v/view?usp=sharing

________________________________________________

Dagens videotips!





Intressant om befolkningsbytet på Floridahalvön under 1700-talet. När Storbritannien tog över stannade bara 30 personer kvar.


________________________________________________



Senaste nyheterna på hemsidan

231113: Oj, det var längesedan jag uppdaterade hemsidan. Nu är i alla fall min bok "Finkultur & Fulkultur" klar och den finns helt gratis som e-bok.

210723: Hej! Jag håller på och fräscha upp hemsidan. Det kan nog ta ett par månader. För övrigt jobbar jag med en ny artikelsamling. Den kommer nog om några veckor. Håll koll på hemsidan alltså!

210501: Hej! Nu kan du läsa min bok "Mysiga Medier & Militärt Maktspråk", en artikelsamling av vad jag skrev i olika tidningar under Sveriges krig i Afghanistan. Länken finns här ovanför. Helt gratis!

210103: Nu finns min mammas bok "Barnen på Västergården" att läsa helt gratis på hennes hemsida: https://ebbarydstrom.blogspot.com/

201115: Hej alla vänner! Jag har skrivit en längre artikel "Var tvångssteriliseringarna rasistiska?", som nu ligger på hemsidan. Den ställer frågan om de tvångssteriliseringar som genomfördes i Sverige kan kallas rasistiska? Forskare, journalister och debattörer har haft olika uppfattning. Jag försöker reda ut en ganska snårig debatt. Dessutom: Du har väl upptäckt min blogg Ormbo som finns på https://ormbo.blogspot.com/

200624: Glad sommar! På uppdrag av Föreningen Fjärde Världen så intervjuas jag om information på minoritetsspråk av SR:s Naghmeh Abedin: https://sverigesradio.se/artikel/7471457

200405: Hallå alla vänner! Här är en artikel som jag skrev till nya numret av tidningen Fjärde Världen. Du prenumererar väl?!

191104: Några nya artiklar av mig finns nu på hemsidan. Kuriosa: Dagens Nyheter citerar mig om Jakobs kyrka: https://www.dn.se/sthlm/fraga-eva-karin-flera-teorier-om-de-udda-fyrorna/

190917: Nu finns min mamma Ebba Rydströms diktsamling på nätet. Klicka på länken nedan.

190630: Hej igen! Jag ska försöka fräscha upp hemsidan en aning. Får se hur resultatet blir, men det blir inte några dramatiska förändringar.

190217: Läs min bok "Mannen som trodde på framtiden" gratis!

181209: Hej igen! Här kommer några nya artiklar av mig. Dessutom ett par äldre. Hoppas ni tycker de är intressanta! Om någon månad eller så kommer en nyhet här på hemsidan: resultatet av mitt ‘hemliga’ lilla projekt som jag jobbat på i flera år. Håll alltså utkik i  januari/februari. GOD JUL och GOTT NYTT ÅR alla vänner!

180819: Jag höll ett litet föredrag på Mångkulturellt Centrum i juni. Hoppas ni tycker det är läsvärt.


180720: Jaha, dags för en uppdatering av hemsidan med några nya artiklar av mig. Denna gång från tidningen Fjärde Världen, som ni verkligen bör prenumerera på!


180208: Två nya bokrecensioner. Dessa är de sista jag skriver i tidningen Folket i Bild. Ett decennium av recenserande där är över. Nu fokuserar jag på ett helt nytt litet projekt.


171207: Vilket jobb: ojojoj!!! Men nu har jag i alla fall gjort en rejäl uppfräschning av hemsidan. Äldre artiklar är insorterade och många av dem är försedda med länkar. Det tog nästan en vecka. En underbart GOD JUL till er alla! /Olof


170615: Glad sommar alla vänner! En recension från sommarnumret av Folket i Bild.


170412: Usch, jag har dåligt samvete för att inte sidan uppdaterats. Men det kommer om några veckor.


Jag håller fortfarande på att lägga in äldre artiklar; ett tidsödande arbete att åter skriva de som som inte ligger i lagrade i datorn. Men det blir nog klart så småningom... Jag meddelar i denna ruta när de kommer in.
__________________________________________________________